Skip to content Skip to footer

קניין רוחני וזכויות יוצרים

מוזמנים להשאיר פרטים ולקבל הצעת מחיר פה

זכויות יוצרים בשירה וביצירות מוזיקליות

אלא אם הוגדר אחרת, כל הסעיפים בחוק זה מתייחסים לחוק זכויות היוצרים משנת 2007. המונח "יצירה" אינו מוגדר בחוק, אך על מנת שיצירה תהיה מוגנת בזכויות יוצרים עליה לעמוד במספר תנאים. ראשית, עליה להיות בעלת רמת מורכבות מינימלית. התנאי השני הוא שהיא חייבת להיות יצירה ספרותית, אמנותית, דרמטית או מוזיקלית או תקליט פונוגרפי. שלישית, על היצירה להיות מקורית, כלומר דורשת השקעה במשאבי אנוש ורמה מינימלית של יצירתיות. כמו כן, העבודה חייבת להיות מעוגנת באמצעים מוחשיים. תנאי נוסף בחוק הוא זיקה לישראל, אך הגנה יכולה לחול גם אם אין קשר לישראל.

הגנה על זכויות יוצרים של שירים והקלטות

שיר עונה על ההגדרה של "מורכבות מינימלית" כי הם דורשים מחשבה וחיבור. שירה היא יצירה ספרותית כי היא יצירה המובעת במילים, גם אם היא נאמרת, המילים עצמן הן יצירות ספרותיות. גם השירים הנקראים עומדים בתנאי המקוריות. כאן נדרשת השקעה של המשורר ליצירת השיר, ולכן מתקיים תנאי המשנה "עמל היוצר". תנאי נוסף הוא קיבעון, והשיר כתוב בספרו של המשורר. זכויות היוצרים תקפות לכל חיי היוצר + 70 שנה, ולכן יצירותיו של מוצרט אינן מוגנות יותר בזכויות יוצרים. עם זאת, גרי השמיע דיסק של הופעות פילהרמוניות שהוקלטו ב-2010, כך שהזכויות קשורות לביצועים הפילהרמוניים שהוקלטו על הדיסק, לא ליצירותיו של בטהובן.

שימוש הוגן וקרדיט ליוצרים

גרי הקרין שברי שירה והעמיד את השירים לרשות הציבור, ובהקרנתם על קירות המסעדה הוא "הציג" אותם בפומבי. זכויות היוצרים תקפות לכל חיי היוצר + 70 שנה. עם זאת, גרי השמיע דיסק של הופעות פילהרמוניות שהוקלטו ב-2010, כך שהזכויות קשורות לביצועים הפילהרמוניים שהוקלטו על הדיסק, לא ליצירותיו של בטהובן. גרי יכול לטעון לשימוש הוגן, אך זה תלוי בערך החברתי של המטרה ובהיקף השימוש. אם בעל זכויות היוצרים יחליט לתבוע את גרי, בית משפט יוכל להוציא צו מניעה האוסר על השימוש שלו ביצירה ולפסוק פיצויים סטטוטוריים. כמו כן, ייתכן שייפסקו פיצויים בגין עוגמת נפש אם לא ניתן קרדיט ליוצר.

למאמר בנושא זכויות קניין והגנות משפטיות בעסקאות מקרקעין ומיטלטלין

לקבלת הצעת מחיר לסיוע בכתיבה אקדמית
אנחנו זמינים בכל עת

אני מסכים/ה לתנאי השימוש באתר
error: תוכן זה הינו מוגן
ליצירת קשר בוואטסאפ, לחצו כאן