Skip to content Skip to footer

העבודה החוקתית ופגיעתה בזכויות היסוד

מוזמנים להשאיר פרטים ולקבל הצעת מחיר פה

צו ראש העירייה על בסיס צו מניעה

הוראת ראש העיר מסתמכת על צו מתקופת המנדט הבריטי ("הצו") ומפרה מספר זכויות יסוד המפורטות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. סעיף 2 לחוק קובע כי זכות לכבוד נפגעת כאשר רצונו הפרטי וחופש הבחירה של הפרט נפגעים, כפי שנקבע בפס"ד התנועה לאיכות השלטון. במקרה זה, הצו לפינוי בכוח תושבים מבתיהם פוגע ברצונם ובבחירתם החופשית להישאר בבית בזמן המלחמה. סעיף 3 לחוק נפגע בשל הפרת זכויות הקניין של התושבים עקב אפשרות פריצה לבתיהם. סעיף 7 קובע את הזכות לפרטיות וצניעות אישית, והצו מפר זאת על ידי כך שתושבים עשויים להיכנס לבתיהם ללא רשותם ולפנות אותם בכוח.

ציות לחוק ומעמדו הנורמטיבי

על פי המבחן הפורמלי של מר ברק בפס"ד מזרחי, לחוק מעמד נורמטיבי נמוך יותר מזכויות היסוד הקבועות במסגרת חוק היסוד. הצו מבוסס על חוק שניתן לפני 1992 ולכן לפי חוק גנימאת, לא ניתן לבטלו אך יש לפרשו ברוח סעיף 10 לחוק האזרחי. ניתן למזער את הנזק על ידי הארכת זמן הפינוי של התושבים ומתן הודעה לפני פריצה לבתיהם. בנוסף, מצב חירום על פי סעיף 6 לחוקי הרפובליקה של ישראל אינו מצדיק הפרות של חירויות העיסוק, אך סעיף 12 לחוקי הרפובליקה של ישראל מתיר שלילת זכויות אם השלילה למטרה ראויה ואינה חורגת מהנדרש.

למאמר בנושא תחולת החוק הישראלי במשפט בינלאומי פרטי לחץ כאן 

חקיקה עיקרית ופגיעתה בזכויות

חוק הסמכות לפינוי אזורים מאוימים (צו ביניים), 2024, מפר מספר זכויות יסוד נוספות המפורטות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. החוק פוגע בזכות לכבוד (סעיף 2) על ידי פגיעה ברצון התושבים ובחופש הבחירה להישאר בבתיהם בזמן מלחמה, ובזכות לחיים (סעיף 2) על ידי מעצר תושבים בעיר מאוימת. החוק פוגע גם בזכויות קניין (סעיף 3), חירות (סעיף 5), וכניסה לישראל (סעיף 6) על ידי גירוש תושבים ואיסור חזרתם לישראל, וזכות לפרטיות וצניעות (סעיף 7) על ידי כניסה לבתיהם ללא רשות ופינוי בכוח. כמו כן, פינוי עובדים והפסקת פעילות מסחרית פוגעים בזכות לחופש מקצועי לפי סעיף 3 לחוק העבודה.

לקבלת הצעת מחיר לסיוע בכתיבה אקדמית
אנחנו זמינים בכל עת

אני מסכים/ה לתנאי השימוש באתר
error: תוכן זה הינו מוגן
ליצירת קשר בוואטסאפ, לחצו כאן